menu Home
Algemeen

Quin Dokters in Ridderkerk

Paul | 2 juli 2021

Nadat de huisartsenpraktijk van dokter Stolk, De Zonnehoek, gesloten werd konden patiënten terecht bij de Huisartsenpraktijk Ridderkerk West aan de Meidoornlaan. Deze huisartsenpraktijk is inmiddels veranderd in een Quin Dokters Huisartsenpraktijk . Quin Dokters is een bedrijf dat huisartsenpraktijken opkoopt en ze daarna digitaliseert. Op de website van Quin Dokters staat het volgende :”Quin Dokters-huisartspraktijken stellen jou als patiënt centraal. We combineren warme menselijke zorg met innovatieve digitale mogelijkheden. Zo kunnen we hoogwaardige kwaliteit huisartsenzorg, met voldoende tijd voor persoonlijke aandacht, garanderen.”
In het hele land zijn Quin Dokters te vinden en de klachten zijn enorm. Van vergeten verwijsbrieven tot bloed naar verkeerde afdelingen sturen. De meest voorkomende klacht is toch wel dat men geen assistent aan de telefoon krijgt, patiënten worden niet terug gebeld, laat staan dat ze een dokter te spreken krijgen.
Patiënten kunnen hun klachten invoeren in een app, de symptoomchecker. De symptoomchecker vervangt feitelijk het gesprek wat normaal door de huisartsen-assistent wordt gedaan. Afhankelijk van de uitkomst komt u in aanmerking om te ‘video-bellen’ en wellicht daarna bij de  huisarts op het spreekuur. Het kan overigens ook zo zijn dat u steeds een andere arts heeft. Een vertrouwensband opbouwen is op deze manier erg moeilijk. Quin Dokters in Ridderkerk heeft bijvoorbeeld voor ongeveer zesduizend patiënten maar één vaste huisarts, de anderen zijn freelancers. Het imago van Quin Dokters onder freelance huisartsen staat onder druk. Een huisarts die voor een Quin Dokters-praktijk werkt, vertelt dat het lastig is om freelancers te vinden die diensten willen opvangen. De Quin Dokters-praktijk in Ridderkerk biedt freelancers 95 euro per uur, meer dan wat andere praktijken bieden. Huisartsen in sommige regio’s reageren vijandig op Quin Dokters. In Ridderkerk bijvoorbeeld,  wilden andere praktijken niet samenwerken.
Het risico dat patiënten met gezondheidsklachten blijven lopen is groot. Denk aan klachten die voor een patiënt toch al moeilijk bespreekbaar zijn of ouderen en laaggeletterden.

Bent u patiënt van Quin Dokters in Ridderkerk dan is Ridderkerk FM benieuwd  naar uw ervaringen. 

Mocht uw antwoord hier niet tussen staan kunt u ook onder het bericht reageren !!

Bron: De ‘digitale dokter’ belt niet terug: hoe Quin Dokters onrust veroorzaakt bij patiënten – NRC

Written by Paul

Comments

This post currently has 2 comments.

  1. Dennis van Leeuwen

    2 juli 2021 at 18:09

    Wij zijn zeer ontevreden over Quin dokters. Onpersoonlijk, iedere keer een andere arts. Lange wachttijden aan de telefoon. En áls je op consult mag komen is dit uiterst onbevredigend. Dossiers worden niet gelezen. Advies is onprofessioneel zelfs. (Advies voor medicatie waarvan in het dossier staat dat dit niet meer gebruikt mag worden). Ongeïnteresseerd. Helaas is de mogelijkheid om over te stappen naar een andere huisartsenpraktijk vrijwel onmogelijk. Op sommige websites van andere huisartsen staat zelfs specifiek dat de praktijk geen patiënten van Quin dokters overneemt.
    Dus daar mag je het dan als patiënt mee doen. Jammer, want de praktijk was onder leiding van huisarts dokter Lam een prima praktijk!

  2. Jan Huisman, voorzitter coöperatieve zorggroep Ridderkerk

    3 juli 2021 at 17:13

    De huisartsen in Ridderkerk wilden wel samenwerken. Dit staat in een landelijk artiklel in NRC next en de manager heeft deze opmerking teruggenomen. QUIN doet gewoon mee met de ketenzorg. We hebben als huisartsen een paar keer overleg gehad en onze zorgen over de praktijk uitgesproken, omdat veel patiënten over willen naar andere praktijken. We hebben afgelopen week nog overleg gehad. Men heeft beterschap beloofd, maar dat is niet binnen een paar weken gerealiseerd.

Leave a Reply


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.




This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.