menu Home
Geen categorie

Einde van een tijdperk.

Paul | 11 juli 2022

door Hans Muntz

In 1922 was de opkomst van autobussen er de oorzaak van dat stoomboten steeds meer terrein verloren. In 1924 startte de N.V. Autobusdienst “Rijsoord” met een T-Ford met 16 zitplaatsen. De Rederij op de Lek ging over van de boot naar een autobusnet. Vanaf 1942 deden ze dit in samenwerking met “De Twee Provinciën” Sinds 1924 worden de bussen die in het openbaar vervoer rijden deels gestald in Ridderkerk, maar hier kwam op 9 juli om 01.25 uur een einde aan.

Omdat tijdstip vertrok de laatste bus uit de stalling van de R.E.T. aan de Nikkelstraat. Vanaf dat tijdstip worden de diensten uitgevoerd vanaf de garage aan de Sluisjesdijk in Rotterdam. In de toekomst komen de bussen weer wat dichterbij en worden ze gestald op de nieuw te bouwen stalling in de Beverwaard. Naast de tram remise. Voordat de R.E.T. het vervoer in Ridderkerk en omstreken ging uitvoeren waren er een hoop andere vervoerders die de concessie Stad-overige hadden gewonnen. O.a. West-Nederland, Connexxion en Qbuzz. Maar altijd met een stalling in Ridderkerk. Met het opzeggen van het huurcontract door de verhuurder kwam hier dus een einde aan. Ook de drie voertuigen van de Buurtbus moesten nu verhuizen naar een andere locatie. Naar de Sluisjesdijk was voor de vrijwillige chauffeurs net een aantal kilometers te ver. Gelukkig bood het Waterschap parkeerruimte om de bussen te stallen. Wel zullen de bussen voor tanken en wassen naar de Sluisjesdijk rijden. Het aflossen van de diensten gebeurd nu bij het Waterschap aan de Handelsweg. Vanaf die stalling zal de buurtbusvereniging de drie routes, lijn 608 tussen Ridderkerk West en Barendrecht Centrum, lijn 609 tussen Slikkerveer en Barendrecht Station en lijn 610 tussen Barendrecht Station en Keizerswaard, blijven bemensen. Dit alles onder de naam van de R.E.T. maar vanuit een nieuwe dependance.

Foto: Cor Hermsen

Lege stalling van de R.E.T

Written by Paul

Comments

This post currently has no comments.

Leave a Reply


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.




This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.